„Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” to projekt Samorządu Województwa Wielkopolskiego, realizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020.
Celem głównym projektu jest podniesienie do 2023 r. jakości edukacji na każdym szczeblu kształcenia ogólnego w 700 szkołach (SP, SPP) województwa wielkopolskiego poprzez rozwój kompetencji cyfrowych 5.040 nauczycieli/nauczycielek i 13.280 uczniów/uczennic w ramach realizacji zajęć pozalekcyjnych metodą projektu i metodą kształcenia wyprzedzającego z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Wszystkie zadania zaplanowane w projekcie są ze sobą powiązane i tworzą logiczną całość. Nauczyciele uczestniczą w szkoleniach, w ramach zadania I – Doskonalenie zawodowe nauczycieli. Podczas szkoleń podnoszą swoje kompetencje informatyczne oraz merytoryczne związane z realizacją zajęć pozalekcyjnych z uczniami w ramach zadania III – Zajęcia dodatkowe dla uczniów. Podczas szkoleń nauczyciele nabywają umiejętności związane z wykorzystaniem narzędzi i rozwiązań TIK, które w ramach projektu dostarczane są w ramach zadania II – Wyposażenie szkół w sprzęt TIK oraz w ramach zadania IV – Narzędzia informatyczne dla szkół.
Tematyka szkoleń dla nauczycieli jest ściśle powiązania z treściami kształcenia przekazywanymi uczniom podczas zajęć pozalekcyjnych i odnosi się do specyfiki tematycznej podprojektów edukacyjnych. Zajęcia praktyczne podczas szkoleń dla nauczycieli polegają na pracy z wykorzystaniem sprzętu informatycznego dedykowanego każdemu z podprojektów edukacyjnych, realizowanych przez uczniów podczas zajęć pozalekcyjnych.
Akademia Kształcenia Wyprzedzającego - podprojekt łączy dwa odrębne zadania. Pierwsze, o charakterze metodycznym, ma wprowadzić uczestników projektu w zagadnienia metodyczne strategii kształcenia wyprzedzającego i pomóc we wdrożeniu tej strategii do pracy pozaszkolnej. Strategia kształcenia wyprzedzającego: aktywuje posiadane informacje, pomaga je twórczo przetwarzać konstruuje nowe kompetencje kulturowe. Drugie zadanie polega na zapoznaniu się z bogactwem krajobrazu kulturowego Wielkopolski, w tym zwłaszcza regionu zamieszkiwanego przez uczestników projektu. Krajobraz kulturowy jest treścią merytoryczną tego podprojektu i głównym zadaniem projektowym.
Cyfrowa Mapa Dorzecza Warty – podprojekt jest zorientowany na nauki przyrodnicze, społeczne i matematykę. Ma sprzyjać budowaniu pogłębionych związków uczniów z „małą ojczyzną”. Uczenie metodą dociekania naukowego ma służyć poznawaniu struktur i zależności w środowisku społeczno-przyrodniczym poprzez analizę relacji w czasie i przestrzeni. W ramach CMDW planowane jest wykonywanie, głównie w terenie, obserwacji, pomiarów i eksperymentów oraz wykorzystywanie komputerów do: przetwarzania, wizualizacji, analizy i interpretacji własnych wyników, zestawiania wyników grup uczniowskich z jednej szkoły z pomiarami wykonywanymi w innych szkołach dzięki serwerowi mapowemu (geoserwerowi) i internetowej bazie danych.
Klasy Akademickie – w podprojekcie uczestniczą zorganizowane grupy osób, która podejmują się wyzwania naukowego, wspólnie ustalają temat badawczy i przez cały rok realizują związany z nim projekt. Uczniowie tworzą zespoły badawcze, w których każdy ma określoną rolę i zadanie do wykonania. Całość jest skrupulatnie dokumentowana i udostępniana w formie sprawozdań, zdjęć oraz filmów w Internecie. Efektem końcowym jest multimedialny artykuł podsumowujący całość badań i prezentujący jego efekty. Zespoły uczniowskie mają bezpośredni kontakt z najlepszymi wykładowcami akademickimi. Raz w miesiącu transmitowane są bowiem dla nich specjalne wykłady internetowe, podczas których otrzymują możliwość zadawania pytań oraz prowadzenia dyskusji.
Założeniem programu jest realizacja kształcenia na najwyższym poziomie, wyłanianie talentów i wyrównywanie szans edukacyjnych między uczniami i szkołami z większych i mniejszych ośrodków. Wykłady Akademickie są nadawane z sal multimedialnych stworzonych w ramach Projektu z wykorzystaniem sprzętu teletransmisyjnego umożliwiającego bezpośredni kontakt i zadawanie pytań przez uczniów. Wykładowcami są autorytety naukowe. Uczniowie są uczestniczą w zajęciach w specjalnie przystosowanych gabinetach w swoich szkołach.
Szkoły biorące udział w projekcie uzyskały bezpłatny dostęp do systemu wideokonferencyjnego umożliwiającego przeprowadzenie wideokonferencji „TrueConf”, za pomocą którego nauczyciele mogą przeprowadzać spotkania „nauczyciel - uczniowie” online, również poza siecią szkolną.
System „TrueConf” zlokalizowany jest na serwerze należącym do Samorządu Województwa Wielkopolskiego - spełnia wszelkie warunki bezpieczeństwa oraz ochrony danych osobowych (np. wykorzystywania wizerunku).Zakupiony system „TrueConf” pozwolił szkołom na prowadzenie zajęć w systemie wideokonferencyjnym. Po kilku dniach od przerwania zajęć w szkołach, dostarczyliśmy szkołom także platformę edukacyjną „cyfrowalekcja.pl”, która z kolei pozwoliła na tworzenie przez nauczycieli lekcji w formie kolekcji, umieszczanie w kolekcji nagranych i pobranych z Internetu treści i prezentacji oraz na umieszczanie i wysyłanie quizów i testów dla uczniów. Uczniowie w dowolnym czasie i na dowolnym urządzeniu mogli korzystać z materiałów przygotowanych przez nauczyciela, wypełniać testy i udzielać odpowiedzi na zadania . Najważniejsze jest jednak to, że platforma umieszczona jest na serwerach Projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” należących do Samorządu Województwa Wielkopolskiego, współpracujących z systemem Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Tak więc istotne problemy bezpieczeństwa, przechowywania i udostępniania danych są zabezpieczone.